Volvo EX90 – najbezpieczniejszy seryjny samochód osobowy?
Samochód jest zaprojektowany tak, by rozumiał człowieka i otoczenie, stając się tym samym zapewne najbezpieczniejszym seryjnym samochodem osobowym, jaki do tej pory powstał. Dzięki aktualizacjom oprogramowania i nowym danym umie się uczyć, dlatego z czasem będzie stawał się jeszcze mądrzejszy i bardziej bezpieczny.

Volvo EX90
Inteligentne wsparcie kierowcy
Zaawansowane urządzenia w postaci sterowanych komputerowo kamer, radarów i lidarów tworzą 360-stopniowy, ciągły obraz otoczenia samochodu.
- 5 radarów
- 8 kamer
- 16 czujników ultradźwiękowych
Czujniki nie męczą się ani nie rozpraszają. Ich zadaniem jest reagować wtedy, gdy na reakcję człowieka jest już o ułamek sekundy za późno. Lidar obserwuje drogę w dzień i w nocy, przy każdej prędkości. Jest w stanie dostrzec niewielkie obiekty setki metrów przed samochodem, co daje czas na poinformowanie kierowcy, reakcję i uniknięcie zagrożenia.
W kabinie nasza niewidzialna osłona jest także obecna. Czujniki i kamery sterowane przez specjalne algorytmy mierzą poziom koncentracji kierowcy. Technologia pozwala EX90 rozpoznać oznaki nieuwagi czy zmęczenia lepiej niż w jakimkolwiek wcześniejszym modelu Volvo.
Samochód zareaguje najpierw lekkim kuksańcem, potem mocniejszym – w razie konieczności. A gdy dojdzie do tego, że kierowca zaśnie za kierownicą, Volvo EX90 zdoła bezpiecznie się zatrzymać i wezwać pomoc.

VOLVO EX90
Unikniesz przypadkowego zamknięcia
Najnowszy, pierwszy na świecie system radarowy ma za zadanie upewnić się, że nikt nie zostanie pozostawiony w kabinie samochodu – przede wszystkim przez roztargnienie, czy pośpiech, których nie brakuje w naszym codziennym życiu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, możesz do nas zadzwonić, nasi handlowcy są do Twojej dyspozycji:
Emilia Salwin
Kierownik Działu Sprzedaży Samochodów Nowych
+48 606 437 698
salon.olsztyn@nordauto.dealervolvo.pl
Rozmieszczenie czujników i radarów w Volvo EX90
Samochód, który dba o wszystkich pasażerów
W kabinie umieszczono czujniki w kilku miejscach: w konsoli podsufitki, przy lampkach do czytania oraz w bagażniku samochodu. System może wykryć ruch poniżej jednego milimetra w całym wnętrzu samochodu.
Aby objąć jak największą część kabiny i wyczuć, czy w samochodzie zostało dziecko lub zwierzę, radary zostały rozmieszczone w całej kabinie od przodu do tyłu, łącznie z tylnym bagażnikiem.
Nasi specjaliści długo zastanawiali się w jaki sposób poinformować kierowcę o tym, że w kabinie ktoś pozostał. Chcieli, aby powiadomienie było skuteczne, ale nie natarczywe i męczące. Doszli do wniosku, że najlepiej będzie dać znać kierowcy o tym, że ktoś w kabinie pozostał podczas próby zamykania auta.
Jeśli w środku zostanie wykryty człowiek lub zwierzę, samochód pozostanie odblokowany, a na ekranie konsoli środkowej pojawi się przypomnienie, aby sprawdzić, czy w kabinie nie ma pasażerów.
System klimatyzacji samochodu może się uaktywnić, jeśli w kabinie zostaną wykryte osoby lub zwierzęta, aby poprawić ich komfort. Może to również pomóc obniżyć ryzyko hipotermii lub udaru cieplnego.
W nowym Volvo EX90 standardem będzie również technologia rozpoznająca stan kierowcy. Stale aktywny system czujników w kabinie ma proste zadanie: jeżeli rozpozna, że kierowca nie jest w najlepszej formie do prowadzenia pojazdu, samochód może podjąć konkretne działanie, by zapobiec wypadkowi.

Wykraczanie poza zasięg widzenia człowieka
Lepsza kontrola dzięki lepszemu rozumieniu otoczenia
Nowa technologia wspierająca kierowcę zadebiutuje w Volvo EX90 i uzupełni zaawansowany pakiet czujników obserwujących sytuację na zewnątrz auta.
„Nasze badania pokazują, że proste śledzenie oczu kierowcy – gdzie patrzy, jak często i na jak długo przymyka powieki – może nam wiele powiedzieć o jego aktualnej formie” mówi Emma Tivesten, Senior Technical Expert w ośrodku Volvo Cars Safety Center.
„Opierając się na wynikach naszych badań, system jest w stanie ocenić, czy zdolność kierowcy do kierowania samochodem jest osłabiona, na przykład wskutek senności, rozkojarzenia lub z innej przyczyny oraz zareagować adekwatnie do sytuacji”.
Dwie kamery obserwują ruchy gałek ocznych kierowcy. Układ mierzy czas, przez jaki kierowca patrzy na drogę, uwzględniając naturalne zachowania. W ten sposób rozpoznaje niepokojące sygnały, zauważa, że oczy kierowcy, a zatem pewnie i jego umysł, bardziej zajęte są czymś innym niż prowadzenie samochodu.
Kierowca niedostatecznie obserwuje drogę? To może być znak, że jest rozkojarzony, może patrzy akurat w ekran telefonu. A może patrzy na drogę zbyt długo? To może być objaw rozproszenia poznawczego, z którym możemy mieć do czynienia, gdy kierowca jest tak skupiony na własnych myślach, że przestaje dostrzegać, co się wokół niego dzieje.
Istotna jest tu także rola kierownicy wyposażonej w czujniki pojemnościowe. Wyczuwają one, że kierowca wypuszcza z rąk kierownicę, monitorują w ten sposób jego panowanie nad pojazdem.
Korzystając z opatentowanej technologii śledzenia ruchów gałek ocznych oraz kierownicy samochód w razie potrzeby zainterweniuje. Kierowca najpierw usłyszy sygnał ostrzegawczy, którego natężenie będzie zależało od powagi sytuacji. Jeśli kierowca nie zareaguje na coraz wyraźniejsze ostrzeżenia, samochód będzie w stanie nawet zatrzymać się bezpiecznie na poboczu i włączyć światła awaryjne.



Czerp energię z Volvo EX90
Elektryczne Volvo EX90 jest pierwszym samochodem Volvo przygotowanym technicznie do ładowania dwukierunkowego.
Ładowanie dwukierunkowe, które początkowo dostępne będzie na wybranych rynkach, ma potencjał, aby pomóc w tańszym, bardziej wydajnym i zrównoważonym wykorzystaniu energii.
W połączeniu z funkcjami inteligentnego ładowania dostępnymi w aplikacji Volvo Cars na smartfony, Volvo EX90 umożliwi Ci naładowanie samochodu, gdy ceny prądu i zapotrzebowanie z sieci są niskie – zazwyczaj oznacza to sytuację, gdy w miksie energetycznym jest więcej odnawialnych źródeł energii – i przechowywanie tej zaoszczędzonej energii do wykorzystania później.
Docelowo ładowanie dwukierunkowe w Volvo EX90 umożliwi Ci zasilanie w energię zarówno Twojego domu, jak i urządzeń elektrycznych.

Volvo EX90
Ładowanie dwukierunkowe
Elektryczne Volvo EX90 jest pierwszym samochodem Volvo przygotowanym technicznie do ładowania dwukierunkowego. Ładowanie dwukierunkowe w Volvo EX90 umożliwi Ci zasilanie w energię zarówno Twojego domu, jak i urządzeń elektrycznych.

Volvo EX90
Inteligentne wsparcie kierowcy
Zaawansowane urządzenia w postaci sterowanych komputerowo kamer, radarów i lidarów tworzą 360-stopniowy, ciągły obraz otoczenia samochodu.
- 5 radarów
- 8 kamer
- 16 czujników ultradźwiękowych
Czujniki nie męczą się ani nie rozpraszają. Ich zadaniem jest reagować wtedy, gdy na reakcję człowieka jest już o ułamek sekundy za późno. Lidar obserwuje drogę w dzień i w nocy, przy każdej prędkości. Jest w stanie dostrzec niewielkie obiekty setki metrów przed samochodem, co daje czas na poinformowanie kierowcy, reakcję i uniknięcie zagrożenia.
W kabinie nasza niewidzialna osłona jest także obecna. Czujniki i kamery sterowane przez specjalne algorytmy mierzą poziom koncentracji kierowcy. Technologia pozwala EX90 rozpoznać oznaki nieuwagi czy zmęczenia lepiej niż w jakimkolwiek wcześniejszym modelu Volvo.
Samochód zareaguje najpierw lekkim kuksańcem, potem mocniejszym – w razie konieczności. A gdy dojdzie do tego, że kierowca zaśnie za kierownicą, Volvo EX90 zdoła bezpiecznie się zatrzymać i wezwać pomoc.

VOLVO EX90
Unikniesz przypadkowego zamknięcia
Najnowszy, pierwszy na świecie system radarowy ma za zadanie upewnić się, że nikt nie zostanie pozostawiony w kabinie samochodu – przede wszystkim przez roztargnienie, czy pośpiech, których nie brakuje w naszym codziennym życiu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, możesz do nas zadzwonić, nasi handlowcy są do Twojej dyspozycji:
Emilia Salwin
Kierownik Działu Sprzedaży Samochodów Nowych
+48 606 437 698
salon.olsztyn@nordauto.dealervolvo.pl
Rozmieszczenie czujników i radarów w Volvo EX90
Samochód, który dba o wszystkich pasażerów
W kabinie umieszczono czujniki w kilku miejscach: w konsoli podsufitki, przy lampkach do czytania oraz w bagażniku samochodu. System może wykryć ruch poniżej jednego milimetra w całym wnętrzu samochodu.
Aby objąć jak największą część kabiny i wyczuć, czy w samochodzie zostało dziecko lub zwierzę, radary zostały rozmieszczone w całej kabinie od przodu do tyłu, łącznie z tylnym bagażnikiem.
Nasi specjaliści długo zastanawiali się w jaki sposób poinformować kierowcę o tym, że w kabinie ktoś pozostał. Chcieli, aby powiadomienie było skuteczne, ale nie natarczywe i męczące. Doszli do wniosku, że najlepiej będzie dać znać kierowcy o tym, że ktoś w kabinie pozostał podczas próby zamykania auta.
Jeśli w środku zostanie wykryty człowiek lub zwierzę, samochód pozostanie odblokowany, a na ekranie konsoli środkowej pojawi się przypomnienie, aby sprawdzić, czy w kabinie nie ma pasażerów.
System klimatyzacji samochodu może się uaktywnić, jeśli w kabinie zostaną wykryte osoby lub zwierzęta, aby poprawić ich komfort. Może to również pomóc obniżyć ryzyko hipotermii lub udaru cieplnego.
W nowym Volvo EX90 standardem będzie również technologia rozpoznająca stan kierowcy. Stale aktywny system czujników w kabinie ma proste zadanie: jeżeli rozpozna, że kierowca nie jest w najlepszej formie do prowadzenia pojazdu, samochód może podjąć konkretne działanie, by zapobiec wypadkowi.

Wykraczanie poza zasięg widzenia człowieka
Lepsza kontrola dzięki lepszemu rozumieniu otoczenia
Nowa technologia wspierająca kierowcę zadebiutuje w Volvo EX90 i uzupełni zaawansowany pakiet czujników obserwujących sytuację na zewnątrz auta.
„Nasze badania pokazują, że proste śledzenie oczu kierowcy – gdzie patrzy, jak często i na jak długo przymyka powieki – może nam wiele powiedzieć o jego aktualnej formie” mówi Emma Tivesten, Senior Technical Expert w ośrodku Volvo Cars Safety Center.
„Opierając się na wynikach naszych badań, system jest w stanie ocenić, czy zdolność kierowcy do kierowania samochodem jest osłabiona, na przykład wskutek senności, rozkojarzenia lub z innej przyczyny oraz zareagować adekwatnie do sytuacji”.
Dwie kamery obserwują ruchy gałek ocznych kierowcy. Układ mierzy czas, przez jaki kierowca patrzy na drogę, uwzględniając naturalne zachowania. W ten sposób rozpoznaje niepokojące sygnały, zauważa, że oczy kierowcy, a zatem pewnie i jego umysł, bardziej zajęte są czymś innym niż prowadzenie samochodu.
Kierowca niedostatecznie obserwuje drogę? To może być znak, że jest rozkojarzony, może patrzy akurat w ekran telefonu. A może patrzy na drogę zbyt długo? To może być objaw rozproszenia poznawczego, z którym możemy mieć do czynienia, gdy kierowca jest tak skupiony na własnych myślach, że przestaje dostrzegać, co się wokół niego dzieje.
Istotna jest tu także rola kierownicy wyposażonej w czujniki pojemnościowe. Wyczuwają one, że kierowca wypuszcza z rąk kierownicę, monitorują w ten sposób jego panowanie nad pojazdem.
Korzystając z opatentowanej technologii śledzenia ruchów gałek ocznych oraz kierownicy samochód w razie potrzeby zainterweniuje. Kierowca najpierw usłyszy sygnał ostrzegawczy, którego natężenie będzie zależało od powagi sytuacji. Jeśli kierowca nie zareaguje na coraz wyraźniejsze ostrzeżenia, samochód będzie w stanie nawet zatrzymać się bezpiecznie na poboczu i włączyć światła awaryjne.



Czerp energię z Volvo EX90
Elektryczne Volvo EX90 jest pierwszym samochodem Volvo przygotowanym technicznie do ładowania dwukierunkowego.
Ładowanie dwukierunkowe, które początkowo dostępne będzie na wybranych rynkach, ma potencjał, aby pomóc w tańszym, bardziej wydajnym i zrównoważonym wykorzystaniu energii.
W połączeniu z funkcjami inteligentnego ładowania dostępnymi w aplikacji Volvo Cars na smartfony, Volvo EX90 umożliwi Ci naładowanie samochodu, gdy ceny prądu i zapotrzebowanie z sieci są niskie – zazwyczaj oznacza to sytuację, gdy w miksie energetycznym jest więcej odnawialnych źródeł energii – i przechowywanie tej zaoszczędzonej energii do wykorzystania później.
Docelowo ładowanie dwukierunkowe w Volvo EX90 umożliwi Ci zasilanie w energię zarówno Twojego domu, jak i urządzeń elektrycznych.

Volvo EX90
Ładowanie dwukierunkowe
Elektryczne Volvo EX90 jest pierwszym samochodem Volvo przygotowanym technicznie do ładowania dwukierunkowego. Ładowanie dwukierunkowe w Volvo EX90 umożliwi Ci zasilanie w energię zarówno Twojego domu, jak i urządzeń elektrycznych.